شبـــاب العمـــــار
إضغط دخول وإدخل فورا
وإلا إعرف إن الفيسبوك هو اللي منعك
واحشتونا والله

شبـــاب العمـــــار


 
الرئيسيةالتسجيلس .و .جالمجموعاتدخول


شاطر | 
 

 ولاد العم ... إنهم ال ي ه و د !!

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
أحمد الله
عماري لسه جديد
عماري لسه جديد


ذكر
عدد الرسائل : 49
العمر : 28
المكان : إمياى .. هنا هنا وهناك هناك وهنا هناك
الحالة : حالة ايه بالضبط ؟
الهواية : أى حاجة
تاريخ التسجيل : 04/01/2010
التـقــييــم : 0

مُساهمةموضوع: ولاد العم ... إنهم ال ي ه و د !!   الأحد 28 فبراير 2010, 11:19 pm

(( كلاكيت تانى مرة ))




نعم فيلم ولاد العم ..

أقصد الفيلم ولا أقصد الفيلم .!!!

لم أكن طوال مشاهدتى لفيلم ولاد العم ............ لم اكن اعرف سر اسم ولاد العم
إلى ان عرفت معنى الاسم ... ومنها دار الحوار فى خاطرى

لم أقصد مطلقة أن اضع الفيلم على منضدة النقد والتحليل الفنى
فهذا ليس المكان ولا نحن الأشخاص التى تتحدث فى الفن كفن

ولكن أردت النقاش حوار مضمون وحوار الفيلم
وهى الحوار العربى الاسرائيلى
عفوا
اقصد .. حوار أولاد العمومية


شاهدت الفيلم ............... واعجبنى فكرته
ولكن لم أكن أعلم ( او كنت أعلم ولكنى لم أفكر فى ذلك ) اننا ولاد عم

اننا واليهود ولاد عم
نعم ... تخيلوا معى أحبائى الكرام انهم ولاد عم من صلة قرابة حقيقية

انهم أولاد العم عن طريق نبى الله إسحاق .... والجد الخليل إبراهيم عليهما السلام

ولكن هل لهم الحق فى اغتصاب أرضنا
فان كانوا ولاد عمامنا ....... فليعود إلينا أرضنا

............

بالرغم من كمية النشوة والشعور التى يشحنا إليك الفيلم
من أحداث تتوالى وعبارات تنطق ومشاهد .. تجعلك تتحرك
((( كان فى مشهد طفل صغير يجبر على الطرد من بلده القدس ..... وكان يحمل تى شير عليه صورة أبو تريكه )))

لكن هل تحولت الشعور .إلى مجرد شاشات سينمائية
تركنا الحقيقة وأصبحنا نعبر عن ذلك بواسطة السينما

أعتقد ان النشأ الجديد مهما درس القضية الفلسطينية فى المناهج الدراسية
فانها لا تمثل له أى شىء

لأنه لم يعد يرى أى شىء
حتى وان كان بعضهم يحترم بعض من الشىء الدولة اليهودية ( بنت العم ) .. فهى تعيش صغيرة وسط وطن عربى كامل يزيدها أضعاف أضعاف .. وهى من تخيفهم


هل سيصبح النشأ الصغير سهل التغير ( كما كان فى الفيلم ) سهل أن تجعله ان ينسى القضية الفلسطينية
أو تجعله يحب اسرائيل بمنتهى السهولة

.................................

هل ولاد العم ( وللأسف ) يجبرونا على ترك منازلنا وأرضينا .. كرها وغصبا وعدوانا

وهل نحنوا سنكتفى بالعرض على السينمات
ونطلق العبارات الأخيرة ( كما أطلقها البطل فى النهاية )
"" هنرجع .... بس مش دلوقتى ""

(( هل نبقى عالقيق إلى أن يأتى فيلم العودة من نفس البطل أو من بطل آخر ))

ويسدل الستار وتتعالى التصفيقات
ولكن على أى شىء نصفق

هل سننحج فى الشاشات والسينمات .. وفى الحقيقة نفشل ؟



هل نصفق ل
و
ل
ا
د

ال
ع
م

"Wlad elam"


أم لليهود !!


_________________________
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

فــــاصـــــــــــــــــــــــــــــــــــــل
لترتيب الأفكار
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Ahmed A-Elalim Mansour
نائب المدير العام
نائب المدير العام


ذكر
عدد الرسائل : 8155
العمر : 30
تاريخ التسجيل : 29/06/2007
التـقــييــم : 4

مُساهمةموضوع: رد: ولاد العم ... إنهم ال ي ه و د !!   الأحد 28 فبراير 2010, 11:56 pm

وهما بس اليهود أولاد عمنــا

ما أحنا في الاصل أبناء .. ادم عليه السلام

جنس واحد أب واحد دم واحد

التعصب الأعمي والفلسفات والوضعية وتحريفات الكتب المقدسة

هي اللي أفرزت هذا الضلال والتباعد بين البشر


كالعادة أتلمس في موضوعاتك تنوع رائع وفكر ناضج

دم بخير أخي العزيز

_________________________
ِ

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]


في عيوني يا بلادي شامخة .. يا عمار المجد يا رمز الشموخ


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://ahmed-amar.blogspot.com
احمد محيي عبد العاطي
مشرف المنتدى الأدبي
مشرف المنتدى الأدبي


ذكر
عدد الرسائل : 1185
العمر : 31
المكان : أنا مصري موريتانيا وجيبوتي وعمان
الحالة : أقاتل الأوراق
الهواية : محمود درويش
تاريخ التسجيل : 13/10/2009
التـقــييــم : 9

مُساهمةموضوع: رد: ولاد العم ... إنهم ال ي ه و د !!   الإثنين 01 مارس 2010, 12:59 am

لا تصالح.......
اترى لوفقاوا عينيك........
وثبتوا مكانهما جوهرتين.......
هل ترى.....................انها اشياء لا تشترى

_________________________


" قم يا صلاح الدين ، قم " ، حتى اشتكى مرقده من حوله العفونة

كم مرة في العام توقظونه ،

كم مرة على جدار الجبن تجلدونه ،

أيطلب الأحياء من أمواتهم معونة ،

دعوا صلاح الدين في ترابه واحترموا سكونه ،

لأنه لو قام حقا بينكم فسوف تقتلونه

أحمد مطر
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?idfrom=652&a
إسلام
نائب المدير العام
نائب المدير العام


ذكر
عدد الرسائل : 2667
الحالة : متزوج
تاريخ التسجيل : 09/03/2007
التـقــييــم : 12

مُساهمةموضوع: رد: ولاد العم ... إنهم ال ي ه و د !!   الإثنين 01 مارس 2010, 2:16 am

حتى لو كانوا أولاد العم فحينها سينطبق المثل القائل (أنا وأخويا على ابن عمي وأنا و الغريب بردو على ابن عمي)
فعندما تقترن صفة القتل و النهب واستباحة كل ما هو للغير والسطو عليه دون أي وجه حق فحينها تتلاشى أي صلة سواء كانت قرابة أو صداقة أو حتى مودة و تتبدل هذه الصلة بالكره و البغض و حب الثأر لإعادة الحق المسلوب
عندما يحيرك فكر الآخر و تستنكر عليه أفعاله حينها يجب أن تعكس الأدوار و تضع نفسك في مكانه و تحاول التفكير بطريقته
و في حالة اليهود الملاعين حين تحاول التفكير بطريقتهم كي تجد مبررا واحدا لأفعالهم فلن تجد إلا حب الشر و التملك وإحساس بانعدام الهوية يدفعهم لاغتصاب الأرض و أهلها لتحقيق كيانهم الصهيوني

_________________________
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
احمد عبدالمجيد
عماري أصيل
عماري أصيل


ذكر
عدد الرسائل : 2125
العمر : 28
المكان : العمار
الحالة : مهندس مدنى بالسعودية
الهواية : القراءة والرسم والشعر
تاريخ التسجيل : 08/10/2008
التـقــييــم : 0

مُساهمةموضوع: رد: ولاد العم ... إنهم ال ي ه و د !!   الإثنين 01 مارس 2010, 5:01 pm

عديت ع الموضوع من منطلق انى ممكن اشوف فيه حاجة جديدة

أو رد يدفعنى انى أرد

لقيت الموضوع كله على بعضه ماينفعش يتحط تحته "لا تعليق"

لأن اللاتعليق فى الحالة دى عجز

والتعليق ف الحالة دى لايوضح المعنى ولايقويه

الغريبة ان ممكن حد يقولكم تستاهلوا اللى انتم فيه!

التعصب الأعمى قدر وأمل دنقل مش وسيلة

والإعتراض على همجية اليهود مش هيخليهم يبطلوا حفر تحت المسجد الأقصى معراج رسول الله

طيب ايه الحل ياعم المفتى؟

نسبح بحمد الحكومة ؟؟

ولا نسجد لقرارتها السماوية ؟؟

ولانطلع زى البطل اللى كان داخل اسرئيل كأنه داخل جامعة القاهرة ؟

ده حتى دخول الجامعة بكارنيه والهم اصبح كيـِف

هو مين فاضى لفلسطين

المهم ماتش انجلترا قرب

ارفعوا الأعلام



_________________________
التغيير أنت تصنعه,وإذا لم تشارك فلا تشكو


[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
أحمد الله
عماري لسه جديد
عماري لسه جديد


ذكر
عدد الرسائل : 49
العمر : 28
المكان : إمياى .. هنا هنا وهناك هناك وهنا هناك
الحالة : حالة ايه بالضبط ؟
الهواية : أى حاجة
تاريخ التسجيل : 04/01/2010
التـقــييــم : 0

مُساهمةموضوع: رد: ولاد العم ... إنهم ال ي ه و د !!   الإثنين 01 مارس 2010, 5:23 pm

أحمد منصور كتب:
وهما بس اليهود أولاد عمنــا

ما أحنا في الاصل أبناء .. ادم عليه السلام

جنس واحد أب واحد دم واحد

التعصب الأعمي والفلسفات والوضعية وتحريفات الكتب المقدسة

هي اللي أفرزت هذا الضلال والتباعد بين البشر


كالعادة أتلمس في موضوعاتك تنوع رائع وفكر ناضج

دم بخير أخي العزيز

يعنى افهم من كلامك دا ايه ....
اننا نرضى بالواقع ونحاول نطبطب

مااعتقدش أستاذنا الفاضل ....... دى طبيعة فى دمهم
والقرآن وضحها وأقرها ( وماأعتقدش انها هتتعدل ) لأن القرآن مابينش انها هتتعدل


ربنا يخليك يا أبو حميد
الواحد بس ساعات بيخرف ووبيحب يعبر والسلام

.......................
أحمد محيي عبد العاطى كتب:
لا تصالح.......
اترى لوفقاوا عينيك........
وثبتوا مكانهما جوهرتين.......
هل ترى.....................انها اشياء لا تشترى
معاك ان لاتصالح ...... ومعاك فى المقولة

بس الحل ايه دلوقتى
نرضى بالواقع ويكون هما أسيادنا ( اه ) هما دلوقتى يعتبروا اسيادنا
يعنى لما يكون 6 مليون قاعدين فى وسط أكتر من 250 مليون .. وتلاقى ال250 هما اللى خايفين وعاجزين عن التحرك .......... يبقوا اسيادنا ولا لأ ؟

ولا هنفضل نعبر عن نفسنا بالمسلسلات والأغانى والسلام

إسلام كتب:
حتى لو كانوا أولاد العم فحينها سينطبق المثل القائل (أنا وأخويا على ابن عمي وأنا و الغريب بردو على ابن عمي)
وطى صوتك بس أستاذ إسلام
اصل فى مصريين مابيصدقوا ويمسكوا ف المثل دا ويطبقوه على ولاد عمهم فى الدم بجد

فعندما
تقترن صفة القتل و النهب واستباحة كل ما هو للغير والسطو عليه دون أي وجه
حق فحينها تتلاشى أي صلة سواء كانت قرابة أو صداقة أو حتى مودة و تتبدل
هذه الصلة بالكره و البغض و حب الثأر لإعادة الحق المسلوب
عندما يحيرك فكر الآخر و تستنكر عليه أفعاله حينها يجب أن تعكس الأدوار و تضع نفسك في مكانه و تحاول التفكير بطريقته
معاك فى الحته دى ..
احاول التفكير بطريقة

احاول أن افعل نفس الأفعال ( بشرط ان لا يكون هناك اعتراض عليها من دينى ) ... اعتقد اننى لا أحب أن أخسر دينى بسبب مثل ذلك

بس المهم اننا نتحرك


و
في حالة اليهود الملاعين حين تحاول التفكير بطريقتهم كي تجد مبررا واحدا
لأفعالهم فلن تجد إلا حب الشر و التملك وإحساس بانعدام الهوية يدفعهم
لاغتصاب الأرض و أهلها لتحقيق كيانهم الصهيوني

مش بقولك لما أفكر بطريقتهم .. هلاقى ما يتعارض مع دينى

_________________________
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

فــــاصـــــــــــــــــــــــــــــــــــــل
لترتيب الأفكار
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
أحمد الله
عماري لسه جديد
عماري لسه جديد


ذكر
عدد الرسائل : 49
العمر : 28
المكان : إمياى .. هنا هنا وهناك هناك وهنا هناك
الحالة : حالة ايه بالضبط ؟
الهواية : أى حاجة
تاريخ التسجيل : 04/01/2010
التـقــييــم : 0

مُساهمةموضوع: رد: ولاد العم ... إنهم ال ي ه و د !!   الإثنين 01 مارس 2010, 5:27 pm

أحمد عبد المجيد كتب:
طيب ايه الحل ياعم المفتى؟

نسبح بحمد الحكومة ؟؟

ولا نسجد لقرارتها السماوية ؟؟

ولانطلع زى البطل اللى كان داخل اسرئيل كأنه داخل جامعة القاهرة ؟

ده حتى دخول الجامعة بكارنيه والهم اصبح كيـِف

هو مين فاضى لفلسطين

المهم ماتش انجلترا قرب

ارفعوا الأعلام

عندك حق يا أستاذ أحمد

وايه الحل !!

الحل العام ............. هيكون التصرف ايه !!

احتمال كبير يبقى الوضع كما هو عليه

انا عارف انه وضح مش هيريحنا ولا هيرضينا

بس كشعب ...... تعتقد انت ايه اللى فى ايدينا

دا خلاص النشأ الجديد .. قرب ينسى هو ليه بيكره اسرائيل ( باستثناء شعبان عبد الرحيم بيفكرهم بدا )

ربنا يستر


المهم
الأعلام علشان الماتش



_________________________
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

فــــاصـــــــــــــــــــــــــــــــــــــل
لترتيب الأفكار
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Ahmed A-Elalim Mansour
نائب المدير العام
نائب المدير العام


ذكر
عدد الرسائل : 8155
العمر : 30
تاريخ التسجيل : 29/06/2007
التـقــييــم : 4

مُساهمةموضوع: رد: ولاد العم ... إنهم ال ي ه و د !!   الإثنين 01 مارس 2010, 5:46 pm

اقتباس :
يعنى افهم من كلامك دا ايه ....
اننا نرضى بالواقع ونحاول نطبطب

مااعتقدش أستاذنا الفاضل ....... دى طبيعة فى دمهم
والقرآن وضحها وأقرها ( وماأعتقدش انها هتتعدل ) لأن القرآن مابينش انها هتتعدل

كلامي إعتراض علي العلاقات أصلا

قي صورة ولاد عم أو جنس واحد او دم واحد

كل ده كلام مات من زمان

............................

هو لسة هنقول الحل أيه يا بشمهندس ونغني الغنوة من الاول

فول معايا بعلوا صوتك نعم للتغيير

_________________________
ِ

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]


في عيوني يا بلادي شامخة .. يا عمار المجد يا رمز الشموخ


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://ahmed-amar.blogspot.com
أحمد الله
عماري لسه جديد
عماري لسه جديد


ذكر
عدد الرسائل : 49
العمر : 28
المكان : إمياى .. هنا هنا وهناك هناك وهنا هناك
الحالة : حالة ايه بالضبط ؟
الهواية : أى حاجة
تاريخ التسجيل : 04/01/2010
التـقــييــم : 0

مُساهمةموضوع: رد: ولاد العم ... إنهم ال ي ه و د !!   الإثنين 08 مارس 2010, 12:57 pm

أحمد منصور كتب:
اقتباس :
يعنى افهم من كلامك دا ايه ....
اننا نرضى بالواقع ونحاول نطبطب

مااعتقدش أستاذنا الفاضل ....... دى طبيعة فى دمهم
والقرآن وضحها وأقرها ( وماأعتقدش انها هتتعدل ) لأن القرآن مابينش انها هتتعدل

كلامي إعتراض علي العلاقات أصلا

قي صورة ولاد عم أو جنس واحد او دم واحد

كل ده كلام مات من زمان

............................

هو لسة هنقول الحل أيه يا بشمهندس ونغني الغنوة من الاول

فول معايا بعلوا صوتك نعم للتغيير
معاك ان العلاقة عايزة تعديل من الأول فعلا
بس اعتقد ( ودا اللى انا شايفه ) أننا مش بنغير إلا عبر الشاشات والأغانى زى ما انت شايف

يعنى بردوو هنستنى فيلم جديد يعبر عن اللى جوانا

..........
على رأى فيلم بردووو

يلا بينا نغير الواقع .... تيجى معايا وأنا بغير الواقع ولا أروح لوحدى

_________________________
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

فــــاصـــــــــــــــــــــــــــــــــــــل
لترتيب الأفكار
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
ولاد العم ... إنهم ال ي ه و د !!
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
شبـــاب العمـــــار :: المنــــــــتدي العــــــــام :: ركـن المفكرين ..-
انتقل الى: